Followers

Suggies' Visitors

Saturday, September 1, 2012

Jari Dalam Poket

Assalamualaikum...

Dah lama dok mengintai Frutty...kenapa perut dia macam melebar....then masa bulan puasa lepas, nampak perutnya ada ketulan. Tapi sebelah jer ketulannya....

Hari Raya bawa balik diaorang ke kampung semua, dok meninjau jugak perut Frutty...sampai lah kepada minggu lepas... nampak frutty raji mencuci pouch nya....hah...sah lah frutty dah beranak..padan ler garang bebenor dia...sentuh sikit kena gigit...gigit tak lepas plak tu....

Dari pencarian dalam blog yang mengajar tentang sugar glider, dapat di praktikkan sedikit apa yang diajarkan. Seperti:

1) Buang/remove/ simpan wheel dari sangkar..
2) Lapik bahagian bawah sangkar dengan kain, agar sekiranya joey terkeluar dari pouch & terjatuh, tidaklah tercedera @ ibu nya boleh mengambil semula joey...
3)Sediakan Booster milk untuk persedian ibu & joey..

Selainnya, kami dah tak sabor nak menimang cucu...



Friday, August 10, 2012

Potong Kuku Sugar Glider : Tutty & Frutty

Salam...

Sementara peluang yang ada ini, nak potong kuku si kenit tutty & frutty...

Sebab dah lama tak potong kuku diaorang, sampai dah mencengkam dalam kulit dah kalau diaorang crambing ...

Susah ya amat laaa nak potong kuku diaorang ni....tak duduk diammm....

Apa yang linda buat? cara yang digunakan adalah :

1) Keluarkan diaorang...belai2 sikit...pastu bungkus dengan tuala ..bungkus sampai konon boleh nampak kepala jer...
2) Raba di mana kaki/tangan yanghendak di potong kukunyer...
3) terpaksa kepit sikit bungkusan tuala sebab diaorang sangat berusaha untuk melarikan diri...tutty ngan frutty ni laaa yang tak duduk diam ni haaa..
4) potong hujung sedikit sahaja...
5) gunakan kepit kuku yang tajam..
6) Pegang tapak kaki/tangan diaorang untuk lebih mudah fokus.
7) Kalau diaorang menarik jari secara mengejut semasa memotong, itu bermakna potongan kita sudah terkena isi dibawah kuku mereka...HATI-HATI..
 8) Jangan lupa berdoa dahulu untuk memnotong kuku mereka...agar tidak tercedera dan mudahkan urusan pemotongan...bacalah BISMILLAH...;)


Dah siapppppp....



Ni meh layan gambar2 Tutty yang tak nak duduk diam di tangan ibu dia....gerammmm sgt di diaorang ni....


ish-ish-ish...nak g sana...yeahh

'ok jap...ibu tangkap gambar yerr?'

' mmmmm camner nak larikan diri dari ibu niii.....tak nak potong kuku...!'

'....ibu tolong lah ibuu...tolonglaahhh   nak simpan kuku panjang-panjang....baru cantikkk... yer ibu yer?'''

Monday, July 23, 2012

Ada Hantu Dalam Bilik !!!!

Astaghfirullah...3x

Linda dah berdiri nak start solat subuh... tetiba terdengar tapak kaki dari luar bilik...cepat2 ibu toleh..mana tau kot daddy yang naik menjenguk...mmmm...tak de pulak kelibat sesiapa yang naik... ok...sambung nak solat subuh...

Istighfar lagi.... kali ni bunyi tapak kaki makin dekat...dalam bilik!!!! seperti dihujung katil sebelah sana sahaja!!! arrhgghh.... ape tu?....pasang telinga!!! meniti mata mengikut gerak tapak kaki yang bergerak....senyap!!!...

Ok ...tak de ape lah tu.... solat je la.... istighfar semula.........

Tetiba..... muncul 2 biji mata dari belakang langsir...hah????   hidungnya muncung....bibirnya merah...matanya hitam!!!!!ekornyer panjang! telinganya hitam!

Ya Allahhh......terkejut kemain lagi ....... lemah semangat....

kelam kabut pergi tutup pintu bilik dan bilik air...tak nak lembaga tu lari keluar....pintu almari pun semua di tutup rapat.... nanti lembaga tu menyorok pulak dalam kain baju...

Terperanjatnyer lahai .....  macamana boleh sampai ke atas ni?????   dalam bilik utama pulak tuu?....

Setelah semua di tutup rapat....linda tunaikan solat....dengan membiarkan lembaga itu berkeliaran dalam bilik ...kesana-kemari....sesuka hati jerrrrr....

Selesai solat....masa untuk menangkap lembaga itu....yeaaahh....udah berlarian berkejaran pulak nak menangkap lembaga kecik ni.....at last....dapat juga setelah di umpan baju yang sudah dipakai semalaman....maybe tadi wangi sangat kot...so dia tak nak dekat....umpan dengan baju bucuk baru nak datang.....

Akhirnya...berjaya di tangkap....pada daddy di serahkan untuk ditidurkan ....!!!

Ini lah rupa lembaga yang menyelinap masuk dalam bilik utama kami....haiiiishhhhss

hidungnya muncung....bibirnya merah...matanya hitam!!!!!

ia adalah tutty....tuty ni memang noty...

Monday, June 11, 2012

Kucing Pakat Kerumun Tutty & Fruty

Cuti sekolah aritu ...bawa tutty & frutty balik kampung...kali ni dapat snap...kejakunan kucing-kucing mak uda hanim bila nampak Tutty n frutty bertawaf sakan dalam sangkar....

jom layan gambar ja naa...:)






Sunday, April 29, 2012

Shopping barangan Tutty n Frutty..:)

Selain menbedak-bedak wang gaji kepada yang memang dah ade dalam list, kali ni masuukan juga barangan tutty n frutty untuk dibeli....
Ade booth jualan di SACC Convec 27-29 April 2012 yang lalu...
pergi dengan daddy best sikit..banyak sikit barang boleh beli tuk anak-anak angkat ni..:)




Vision cage saiz M (RM 185)

Traingle House (nama linda bagi sendiri) RM25

ada zip atas bawah kiri kanan

Bounding pouch - tuk memanjakan tutty n futty...:)RM 25 gak kot



Wednesday, April 25, 2012

Tutty Yang Hilang Rupanya....

Macam biasa, frutty dan tutty akan ikut ker opis...dan macam biasa juga frutty n tutty akan melompat-lompat dari belakang ker depan , dari depan kebelakang -dalam kereta. Dannnn...macam biasa juga, tutty dan frutty akan masuk bahagian bawah depan kereta...bahagian yang bayak wayar  bawah stereng kereta tu....

Tapi kali ni!!!...sekor jer yang keluar masa linda parking kereta- dah sampai opis-mana lagi sekor??...punch card dulu...turun bawah balik dan panggil-panggil nama frutty....sebab ingat frutty yang dok memain sampai tak nak turun...rupanya Tutty....nakal sungguh laaa....mmmm nak 15 minit jugak try panggil dia..tak juga keluar...tak per la...letakkan makanan n sleeping beg .... kul 10 pgi ..turun balik ker kereta...seb baik kereta bawah opis jer...

Makanan habis......!!!! tapi beg kosong.....adeyyyy...

kul 11 tengok lagi...kosong
kul 1 tengaok lagi...kosong..panggil 1/2 jam..tak nak keluar jugak...mula dah pikir suggies ni dah melarikan diri..atau jatuh kemana atau dah pengsan kat dalam tu...atau tersepit ker aper....

At last...balik jer rumah lepas abih kerja 4.30 ptg..minta tolong daddy carikkan...ITU PUN KALAU BUDAK KECIK NI MASIH HIDUP...

Linda plak mencari...siap sembur dengan vacum lagi...tak jugak keluar...pastu try letak partner a.k.a teman tido dia...merayap naik ker tempat yang banyak wayar tu.....sekali jenguk kat pedal tu....sayuppppnyerrrr melihat diaoarang kat hujung-hujung wayar sana....aduhhh.....

Kesian futty ..tak leh tido sensorang...
Maka nya....dah putus asa...tapi masing mengharap...malam ni nak letak makanan kegemaran dia...mesti memalam dia keluar memain...

Dan sebelum nak malam...daddy try sekali lagi cari......hah!!!!....menunjukkan tanda positif....
'budak ni dok menyorok plak.."

yeyy....hidup lagi rupanya....penat jer ibu sedey-sedey....

usaha nak keluarkan memacam lah dibuat....dah umpan dengan makanan kegemaran pun dia tak nak keluar....pastu tak tahu macamana daddy buat....

BERJAYA!!!!....aLHAMDULILLAH.....

kesian tgk dia kelaparan -makan lepas berjaya di selamatkan...

TUTTY-TUTTY.....noty laaaa...
Itam dah tangan jadi pomen kereta ibu yerrr....

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...